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Artigo Original

Education of the asthmatic patient: the nursing approach

Educação de pacientes com asma: atuação do enfermeiro

Ana Rita de Cássia Bettencourt, Maria Alenita de Oliveira, Ana Luisa Godoy Fernandes, Miguel Bogossian

ABSTRACT

Background: Asthma education programs induce better asthma control and are one of main recommendations in guidelines. The programs recommendations should include a nurse in the educational team applying the structured program. The purpose of the intervention is to bring a change in the daily life of the patient and the family in order to improve disease control and quality of life. Aim: To standardize and apply a structured post-consultation model as part of multidisciplinary care in an educational program for asthmatic patients seen at the outpatient clinic of a public hospital, and to monitor the changes in asthma knowledge and quality of life. Methods: A longitudinal prospective study over six months with regular visits at four week intervals (total = 6 visits), conducted at the outpatient department of Unifesp/EPM/HSP, and the patients were included after signing a consent form. The asthma structured educational plan was conducted by a multidisciplinary team and addressed the following issues: what is asthma, relief and prevention medicines, daily report of symptoms and dyspnea score, training of the correct use of inhaled medication, discussion and actions regarding triggering factors and how to avoid them, and tips to recognize the signals of uncontrolled asthma. A standard questionnaire about general knowledge on asthma and a quality of life questionnaire were applied at the beginning, during the course, and at the end of the program. Results: 26 asthmatics were followed over six months and showed a statistically significant improvement in their identification and management of asthma skills as well as better quality of life indices. Conclusion: The model of care and the approach and training techniques were adequate and useful in the development of a structured educational program for socially deprived patients.

RESUMO

Introdução: Programas de educação em asma levam a melhor controle da asma e são uma das recomendações dos consensos. Os programas devem incluir uma enfermeira no grupo educacional que aplicará o programa estruturado. A proposta da intervenção é mudar a vida diária do paciente e sua família e melhorar o controle da doença e qualidade de vida. Objetivo: Padronizar e aplicar um modelo estruturado de pós-consulta, como parte de atendimento multidisciplinar dentro de um programa educativo para pacientes asmáticos em um ambulatório de um hospital público e acompanhamento das mudanças no conhecimento da asma e qualidade de vida. Método: Estudo longitudinal, prospectivo, com duração de seis meses, realizado no ambulatório de Pneumologia do Hospital São Paulo (Unifesp/EPM), dentro de um programa de educação para pacientes asmáticos, em que foram agendadas seis consultas, com intervalo de quatro semanas, com os seguintes temas: o que é asma, medicações de alívio e prevenção, diário de sintomas e escore de dispnéia, uso correto do aerossol, discussão dos fatores desencadeantes e profilaxia, e também reconhecer os sinais de descontrole da asma. Um modelo padronizado do questionário de conhecimentos sobre asma e outro sobre qualidade de vida foram aplicados no início, durante e no final do estudo. Resultados: 26 asmáticos foram acompanhados por seis meses e mostraram melhora significante na identificação dos problemas relacionados ao manejo da asma, como também nos índices de qualidade de vida. Conclusão: O modelo de atendimento, como também as técnicas de treinamento, foram adequadas e úteis no desenvolvimento de um programa educativo estruturado para pacientes asmáticos.


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